Imagination is our only weapon against reallity
""I don't know either the way out or the way in; I am whatever doesn't know either the way out or the way in"--so sighs the man of today...This is the sort of modernity that made us ill,--we sickened on lazy peace, cowardly compromise, the whole virtuous dirtiness of the modern Yea and Nay. This tolerance and largeur of the heart that "forgives" everything because it "understands" everything is a sirocco to us. Rather live amid the ice than among modern virtues and other such south-winds! . . . We were brave enough; we spared neither ourselves nor others; but we were a long time finding out where to direct our courage. We grew dismal; they called us fatalists. Our fate--it was the fulness, the tension, the storing up of powers. We thirsted for the lightnings and great deeds; we kept as far as possible from the happiness of the weakling, from "resignation" . . . There was thunder in our air; nature, as we embodied it, became overcast--for we had not yet found the way. The formula of our happiness: a Yea, a Nay, a straight line, a goal..."(с)
FRIEDRICH W. NIETZSCHE. THE ANTICHRIST
FRIEDRICH W. NIETZSCHE. THE ANTICHRIST
This tolerance and largeur of the heart that "forgives" everything because it "understands" everything is a sirocco to us.
На этом сирокко стою и не могу иначе.
Утрировано, пылко, гиперромантично и однобоко, как и все у Ницше. Его творчество - порождение ментального онаниста (нарциссизм плюс гипетрофированный романтизм в литературном, а не в обычном значении этого слова) в период хорошей такой эрекции. Следовательно, оно обладает чудной притягательностью и даже не лишено здравого зерна. Но вместе с тем его утрированность и любовь к ярлыкам и стереотипам, которые сейчас назвали бы анимешными, превращает его в абсурд - эффект крайности.
Что-то вспомнилось...
Где страсти, где ярость и ужасы,
Где рать ополчилась на рать,
Блажен, в ком достаточно мужества,
На дудочке тихо играть.